Jakich formalności trzeba dopełnić przy zakupie mieszkania?

Dodane dnia 30 wrz 2020 w kategorii Porady | 0 komentarzy

Kiedy myślimy o kupnie mieszkania, dużo przyjemniej jest analizować jakie meble albo kolor ścian wybierzemy. Zanim jednak przejdziemy do urządzania wymarzonego lokum, trzeba załatwić sporo formalności. Jakich? Przygotowaliśmy spis najważniejszych spraw prawno-podatkowych.

Sprawdź stan prawny nieruchomości

Podstawą decyzji, czy możemy kupić dane mieszkanie jest to, czy jest ono wolne od obciążeń. Dlatego trzeba zapytać sprzedającego o numer księgi wieczystej. Przez internet samemu można sprawdzić, czy mieszkanie rzeczywiście należy do sprzedawcy, czy nie jest zajęte przez komornika albo ktoś inny nie ma w nim zasądzonego użytkowania wieczystego albo służebności.

Dodatkowo warto zapytać sprzedającego o potwierdzenie, czy rzeczywiście on jest prawnym właścicielem mieszkania. Przy rynku pierwotnym może być to akt ustanowienia własności lokalu, przy wtórnym umowa kupna – sprzedaży poświadczona notarialnie. Jeżeli sprzedający otrzymał mieszkanie w formie darowizny czy spadku, to powinien mieć umowę darowizny lub potwierdzenie przyjęcia spadku.

Spisz umowę przedwstępną

Jeżeli stan prawny nieruchomości jest prawidłowy, można spisać umowę przedwstępną. Zagwarantuje nam ona rezerwację lokalu. Trzeba jednak pamiętać, że sprzedający będzie wymagał zapłaty zadatku. Jeśli to my zrezygnujemy z umowy, to zadatek przepada, a jeżeli druga strona, to zadatek jest zwracany w podwójnej wysokości. Jest to więc bezpieczne rozwiązanie dla sprzedającego i kupującego.

W umowie przedwstępnej (nie wymaga ona aktu notarialnego) należy spisać, jakiego lokalu ona dotyczy (adres, stan techniczny), jaka jest jego cena, ile wyniesie zadatek oraz kwoty i terminy zapłaty kolejnych transz.

Zawnioskuj o kredyt

Jeśli mamy gotówkę na zapłatę pełnej ceny mieszkania, to ten punkt oczywiście można pominąć. Jednak w większości przypadków trzeba poprosić w banku o wsparcie finansowe. Skoro już znamy cenę mieszkania, to powinniśmy przekalkulować, czy mamy wymagany wkład własny. Są to środki finansowe, które musimy posiadać, aby złożyć się z bankiem na kupno nieruchomości. My musimy mieć minimalnie 10% wartości mieszkania (drugie 10% można ubezpieczyć), a bank pożyczy maksymalnie 80%. Kiedy udamy się do banku, analityk przeliczy, czy w naszej aktualnej sytuacji finansowej bank może udzielić nam kredytu. Oszacuje to na podstawie historii z konta bankowego, na które wpływa wynagrodzenie, historii kredytowej oraz wartości nieruchomości. Jeżeli otrzymamy decyzję pozytywną, to możemy iść dalej.

Udaj się do notariusza

Jeśli dysponujemy wymaganymi środkami finansowymi, to można udać się ze sprzedającym do notariusza, aby podpisać umowę kupna sprzedaży mieszkania w formie aktu notarialnego. Dodatkowo trzeba będzie zapłacić taksę notarialną. Podczas wizyty u notariusza odczyta on treść aktu, a obie strony będą musiały go podpisać. Środki pieniężne można przekazać w gotówce, przelewem na konto sprzedającego albo na konto depozytowe notariusza, co jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem. Po rozliczeniu strony podpisują akt notarialny i następuje przeniesienie własności. Notariusz natomiast występuje z wnioskiem o zmiany w księgach wieczystych, co kosztuje 60 zł za wpis.

Załatw sprawy podatkowe

Kupując mieszkanie na rynku wtórnym, trzeba jeszcze zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych, który wynosi 2% wartości nieruchomości. Z kolei nabywca mieszkania na kredyt musi jeszcze uiścić w urzędzie skarbowym podatek od ustanowienia hipoteki. Ostatnim krokiem jest zgłoszenie się do urzędu miasta lub gminy, aby poinformować o zmianie właściciela mieszkania. Wtedy także można zameldować się w nowym lokum.

Dodaj komentarz